Commencer son solo : performance dialoguée

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information

Type
Ensemble de conférences, symposium, congrès
performance location
Ircam, Salle Igor-Stravinsky (Paris)
date
October 3, 2025

Emilie Škrijelj (platines), Baptiste Bacot (discutant, Centre for Interdisciplinary Studies in Rhythm, Time and Motion, Université d’Oslo)

Que signifie préparer une improvisation, et à plus forte raison un solo improvisé ? Quels sont les processus cognitifs et les paramètres instrumentaux qui entrent en jeu dans cette préparation, et comment s’articulent-ils les uns aux autres ? À quoi reconnaît-on un bon début d’improvisation ? Les possibilités offertes par les interfaces instrumentales (ou affordances) sont particulièrement ambivalentes dans ce contexte : elles sont à la fois des points d’appui évidents pour amorcer un solo, mais peuvent aussi être des barrières à la liberté et à la spontanéité censée caractériser le discours musical improvisé. Dans cette performance dialoguée, Emilie Škrijelj (platines) et Baptiste Bacot (discutant) explorent les affordances instrumentales du tourne-disque et de la table de mixage et questionnent la genèse et la forme du solo improvisé en contexte technologique. Le choix des disques microsillons déposés sur les feutrines, les volumes, l’égalisation, le crossfader ou les vitesses de rotation sont autant de paramètres qui permettent de construire et de
déconstruire la musique.


Genetic criticism and musical improvisation: compared perspectives

The aim of this study day is to test and develop the conclusions of two programmatic articles by Clément Canonne and Martin Guerpin. These articles proposed an application/adaptation (and the necessary adjustments) of genetic criticism (also known as textual genetics) to musical improvisation. The approach is based on a hypothesis that challenges the idea that improvisation is a spontaneous, purely singular creation, without past or future: some improvisers, when improvising several times on the same piece, or in the same improvisational situation, reject or reuse ideas from previous performances. Performance after performance, an “improvisational project” develops, which can itself evolve according to new ideas that arise during the process.

The presentations at this study day will be based on these programmatic articles and will allow them to be compared and discussed on the basis of new case studies or questions. Four domains will be considered: the study of the evolution of an improvisational project over a medium-term period (e.g., a concert tour) or a long-term period (e.g., a creative period in a musician’s career); a genetic approach to the collective dimension of improvised creation; the “positional” nature of studying the process (how can consciously studying this process based on one’s own practice yield different results from external observation based on historical sources or an ethnographic approach?); the development of a comparative perspective, through the application of this approach to improvisational practices derived from classical or traditional music.

speakers

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75004 Paris
+33 1 44 78 48 43

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Closed Saturday and Sunday

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