Vous constatez une erreur ?
NaN:NaN
00:00
Simultaneus translation : Fabrice Adam.
The music of the Occident was deeply marked by the practice of the writing, the score became a genuine instrument of research for the composer, trying indefatigably to push back the limitations and the representations of them. Are we very close to these limits? And how would we react in front of a virtual white sheet in three dimensions, could we increase our capacities of writing? If we think of a musical field where the three-dimensional score is essential, that will be the space writing: composing space as well as the other components of the musical writing. Trajectories representations, modeling a network of virtual loudspeakers, it is what we will present today. Based on results from IRCAM’s Acoustic and Cognitive Spaces team’s research, SPAT Revolution developed by the company Flux::, is a software dedicated to the treatment of spatialization in real-time of aural signals in the contexts of musical creation, post-production, and in concert situations. It will be presented in interaction with the IanniX software, inspired by Iannis Xenakis’work, based on the writing of a spatial score and the representation of the temporal structures in a three-dimensional graphical space. For the occasion, the presentation of a short electroacoustic piece “fissures” will let us test the interactions between the 3D spatial score (IanniX) and the 3D sound from the audio engine (SPAT Revolution). “One can say that in the future the music will become space. I believe that the movement of the sounds in space will be as important as the melody, the harmony, the rate/rhythm, dynamics, the stamp”. Karlheinz Stockhausen
© Ircam-Centre Pompidou, 2017.
Le nouveau Forum Art Innovation réunit à Paris les protagonistes majeurs du sensible et de l'intelligible, du désir et de l'étonnement : l'artiste, l'ingénieur, le scientifique et l'entrepreneur qui infléchissent et transgressent durablement notre présent. Dans un monde bouleversé par la technique et ses usages, dans notre société de l'anticipation, ce Forum « expose » et partage les nouveaux objets et nouvelles fictions artistiques, le design de rupture, les logiques innovantes de conception et de production qui traversent l'atelier et le laboratoire. Le Forum est tout à la fois un rendez-vous de présentations de prototypes et de réalisations artistiques et une plate-forme de travail dans l'esprit des FabLabs.
Le projet Time Machine, en compétition dans la course pour les nouveaux FET Flagships, propose une infrastructure d’archivage et de calcul unique pour structurer, analyser et modéliser les données du passé, les réaligner sur le présent et p
16 mars 2017 30 min
L'histoire comparative des pratiques de simulation sur ordinateur des systèmes vivants montre qu'à partir des années 1990, à côté des usages traditionnels de la simulation numérique, se sont fortement développées des pratiques de simulation
16 mars 2017 30 min
En trois décennies, la capacité de traitement des ordinateurs a progressé de manière phénoménale. Combinés à des avancées récentes de la physique, des mathématiques, de la fabrication additive (impression 3D) et enfin de l'acquisition 3D
16 mars 2017 33 min
In three decades, the processing capacity of computers has developed hyperbolically. Combined with recent advances in physics, mathematics, additive manufacturing (3D printing) and 3D acquisition (3D scanners). These advances make it possib
16 mars 2017 33 min
Musique et Architecture entretiennent un jeu de correspondances tant métaphoriques que temporelles et spatiales. La spatialisation sonore entend non seulement élargir le corpus organologique avec de nouvelles sonorités, mais également modu
16 mars 2017 26 min
The Time Machine project, competing in the race for the new Flagships FETs, offers a unique archiving and computing infrastructure to structure, analyze and model past data, realign it to the present and allow it to project itself into the
16 mars 2017 30 min
Simultaneus traduction : Marie-Louise Diomède. Music and Architecture maintain a set of metaphorical as well as temporal and spatial interactions. Sound spatialization means not only extending the organological body with new sounds, but
16 mars 2017 26 min
Today the media concentrates it’s efforts on plunging the user into ever more realistic sensory experiences. The experience is called engaging when all the senses of the user are solicited in order to create an emotional momentum that guara
16 mars 2017 32 min
La musique occidentale a été profondément marquée par la pratique de l'écriture, la partition est devenue un véritable instrument de recherche pour le compositeur, essayant inlassablement d’en repousser les limitations et les représentation
16 mars 2017 29 min
Le media immersif concentre ses technologies autour de l’utilisateur pour plonger ce dernier au sein d’expériences toujours plus réalistes et sensationnelles. L’expérience est dite engageante lorsque tous les sens de l’utilisateur sont soll
16 mars 2017 32 min
Vous constatez une erreur ?
1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43
Du lundi au vendredi de 9h30 à 19h
Fermé le samedi et le dimanche
Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles
Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique
Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.