general information

composition date
2007
revisition date
2009, 2011
duration
14 min
editor
Ricordi
Dedicatee
à Daniel D'Adamo et Dominique Dournaud

type

Instrumental ensemble music (Mixed instrumental ensemble of 10 to 25 instruments)

detailed formation

flute, oboe, clarinet, bassoon, trumpet, trombone, 2 percussionists, harp, piano, violin, viola, cello

information about the creation

date
March 20, 2007

France, Chalon-sur-Sâone, puis Auxerre et Dijon (21 et 22 mars)

interpreters

l'Ensemble XXI.

Program note

Querwüchsig est un néologisme allemand issu des radicaux Quer (« transversal ») et Wuchs/Wüchsig (« érigé », « qui pousse »), et qui rappelle aux germanistes les termes Urwüchsig (truculent, primitif) ou Wildwuchs (végétation sauvage). Ce titre évoque d'une part l'histoire de cette pièce, jaillie en quelques mois d'un effort unique (ce qui est très rare dans ma production), malgré les différents lieux qui l'ont inspirée pour cause de déménagement (de Berlin à New York en 2006), et d'autre part le matériau qui la compose, sauvage et hirsute, où de petites cellules se promènent violemment d'une voix à l'autre selon une technique que j'ai développée il y a quelques années, inspirée par les cross-rhythm d'Afrique Centrale et appliquée à différents paramètres musicaux. Cette pièce, commande de l'Ensemble XXI, est dédiée à Daniel D'Adamo et Dominique Dournaud en signe d'amitié.


Querwüchsig is a german neologism formed from the root words Quer (diagonal) and Wuchs/Wüchsig (to grow or sprout), and echoes the German Urwüchsig (lusty, primitive) or Wildwuchs (uncontrolled growth). The title derives in part from the rapid progress of the piece, which sprang forth (something quire rare in my music) despite the chaos of relocating from place to place (from Berlin to New York in 2006), and also by the character of the music, in which wild and hairy thematic cells move violently from one part to another in a technique inspired by the cross-rhythms of Central African polyphony which I have developed over the years and have applied to every musical parameter. The piece, commissioned by l'Ensemble XXI, is dedicated to Daniel D'Adamo and Dominique Dournaud in friendship.



Fabien Levy.

similar works


This entry is encyclopaedic in nature and does not reflect the collections of the Ircam media library. Please refer to the "scores" entries.


Do you notice a mistake?

IRCAM

1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43

opening times

Monday through Friday 9:30am-7pm
Closed Saturday and Sunday

subway access

Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles

Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique

Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.