Do you notice a mistake?
NaN:NaN
00:00
Rameau theorized the Subdominant-Tonic-Dominant (S-T-D) relations as the central structure of tonality – which underlined the relationship between the diatonic scale and the key in a symmetric arrangement of chords and pitches (1737) – derived from cadential chords studied in Traité de l’harmonie (1722). These were the same chords formed in Renaissance, when the voices in modal counterpoint formed “modal triads”. A set of these modal triads from psalm- tones adopted in 17th century’s instrumental music created the tonal practice by transpositions in all pitches [Barnett 1998; Powers 1998].
Major and minor triads, first theorized by Zarlino (1558), are the “cores” of harmony. This topic was the central one of Riemannian harmonic-dualism theory, which bears harmonic functions linked to Rameau’s S-T-D relation and perception/imagination of triads distances [Tonvorstellung] [Riemann 1895; 1915].
These theories were formally demonstrated by Lewin with a mathematical manipulation of triad’s intervals which is based on a palindromic arrangement of intervals replaced above and below the starting triad – something very similar to palindromic structures allowed in modal music when the diatonic set, with an added Bb, formed a palindromic disposition of pitches’ intervals (G-A-B-C-D-E-F-G-A-Bb). This new point of view links the ancient logic of triadic relation to the post-tonal logic, and underlines the importance of studying the triadic relations’ syntax and their birth.
L’analyse spectrale constitue l’un de plus important lien théorique entre physique acoustique, électrologie, systèmes électroniques analogiques et numériques. Les formalismes établis par Fourier sont devenus des outils pour le traitement gé
November 9, 2022 57 min
En s’appuyant sur les données physiques des sons et sur les modalités de la perception auditive, Gérard Grisey (1946-1998) contribue de manière décisive au développement de la musique spectrale dans les années 1970. Composées entre 1974 et
November 9, 2022 41 min
Après avoir étudié quatre ans à Paris avec Olivier Messiaen, le compositeur brésilien Almeida Prado compose entre 1973 et 1982 un cycle de six pièces pour piano seul intitulé Cartas Celestes, inspiré du ciel nocturne brésilien. L’exploratio
November 9, 2022 40 min
November 9, 2022 01 h 40 min
On prête volontiers à Rameau l’amorce d’un certain lignage esthétique français qui fonde les liens de l’harmonie et du timbre sur l’assise plus ou moins explicite de la résonance naturelle. Après Berlioz, Debussy ou Messiaen, la musique spe
November 9, 2022 44 min
Do you notice a mistake?