The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Performance date
12 octobre 2013
Documentation date
29 juin 2013
Version
RelatedRocksMSP-Venise2013
Status
valid
Validation date
3 mai 2018
Realisation
Serge Lemouton (Computer Music Designer)
Length
20 min
Upgrade motivation
2014 version - light update for Venice Biennale concert (Makrokosmos)

Other Versions

Detailed Staff

2 pianos, 2 percussionists

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Electronic Equipment List

Musical Instruments

2 SY 77
Synthesizers/Expanders (Yamaha)

Computer Music Equipment

1 Sound Board
Sound Board (generic) - 6 audio outputs
1 Midi interface
MIDI Interfaces (generic) - 2 input ports
2 Footswitch / Sustain Pedal
Footswitch / Sustain Pedal (generic)
1 MacBook Pro
Apple Laptops (Apple)
1 Max 6
Max (Cycling74)

Downloads

RelatedRocks-CahierDExploitation.pdf

Marc Battier

commentaire

"cahier d'exploitation" :Original Documentation from 1997

859.62 Ko

RelatedRocksVenise2013.dmg

Serge Lemouton

commentaire

Everything to play the piece

97.69 Mo

Related_rock.pdf

3.86 Mo


Instructions

Audio setup

  • 6 audio outputs, 
  • no input

Loudspeaker setup

Mainly stereo frontal diffusion, for the audience each sampler output should sound located with teh corresponding acoustic piano .

The pianos are amplified

Stage Monitors are required

Midi setup

This version requires :

  • an audio/midi interface with at least 2 midi input ports and 6 audio output channels, 
  • 2 5- or 6-octaves Midi keyboards with 16 program change switches
  • 2 switch (sustain) pedals

Software installation

This version uses Max (version 5 or 6) installation on Macintosh. It uses standard objects excepting the samplor~ and samplor.kg external, that are included in the lib/ folder.

System calibration and tests

Check both midi keyboards and pedals, it may be necessary to adjust the midi ports and controller numbers in the MAX patch.

Patch presentation


Performance notes

The 3 "CD" sequences are manually triggered directly from the patch (use the 1 2 3 keys of the macintosh keyboard, the space bar stops the sequence)

Program Notes

Related Rocks exprime parfaitement la conception polystylistique de la pensée de Magnus Lindberg. Utilisant toutes les ressources de l'informatique musicale, Lindberg y cherche des concepts servant à la composition même de l'œuvre et à la réalisation d'objets sonores qui sont déclenchés par les pianistes à l'aide de claviers Midi pilotant l'ordinateur. Clairement, Lindberg développe des continuités entre des sonorités très diverses, des formations harmoniques et/ou rythmiques très différenciées, voire des allusions stylistiques éloignées, à tel point que certains critiques n'ont pas hésité à parler de patchwork musical. Mais cette diversité tient avant tout au matériel et aux instruments pour lesquels la pièce est écrite : les pianistes approchent toutes les formes d'écriture pour l'instrument développées depuis deux siècles, tandis que la percussion révèle ses relations étroites avec la musique minimaliste, le jazz ou les musiques non-occidentales. Chaque section musicale, chaque fragment stylistique est ainsi clairement démarqué et tout l'art de Lindberg est consiste à créer ces continuums.


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