The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Documentation date
30 novembre 2013
Version
Ritual_Melodies-Max6
Status
valid
Validation date
3 mai 2018
Documentalist
Frederic Voisin (Frederic.Voisin@ircam.fr)
Realisation
Frédéric Voisin (Computer Music Designer)
Length
13 min
Upgrade motivation
Max6 version

Other Versions

Detailed Staff

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Electronic Equipment List

Audio Equipment

4 Loudspeaker
Loudspeakers (generic)

Computer Music Equipment

1 MacBook Pro
Apple Laptops (Apple)
1 Max 6
Max (Cycling74) - or Max6 RunTime

Downloads

Ritual_Melodies-Max6.dmg

Frédéric Voisin

commentaire

md5: 49c45fa167ac8b5027cc5594f6f90aac

615.27 Mo


Instructions

Audio setup


Loudspeaker setup

Audio equipment for the playback of four audio tracks surrounding the audience (cf. supra Audio setup)

Midi setup

No MIDI devices

Software installation

Max or Max Runtime software version higher than 6.0 is required.

Mount image Ritual_Melodies-Max6.dmg

System calibration and tests

Set sound card sample-rate to 48kHz (for original quality) or 44.1kHz.

In Max, tests for quadriphonic setup may be done using patcher 'test-quadriphonic.maxpat'

Initialization routine

In Max, launch file Ritual_Melodies.maxpat.

Then in patcher main window :

1. Select sound card using button ' Audio status' (output device) ;

2. select Max sample rate, by default set to 48 kHz  for original quality, or 44.1kHz ;

3. set Audio On ;

4. Clic on 'Select folder' button to load sound tracks from folder 'Ritual_Melodies-Max6' ;

Volume is automatically set to 0 dB.

Patch presentation


Performance notes

Sound file duration is 13'37.

Program Notes

Ritual Melodies utilise seize mélodies qui s'entrelacent et forment ainsi une chaîne circulaire. Toutes les hauteurs sont extraites d'une série harmonique (du partiel 6 au partiel 36). Les mélodies, qui sont l'objet d'un traitement polyphonique (souvent en canon), génèrent tous les autres éléments.

Le matériau, purement synthétique, a pour base la simulation d'instruments appartenant à différentes cultures et faisant référence à des rituels. Le type de synthèse employée varie pour chaque instrument, mais est toujours d'ordre spectral (synthèses additive, soustractive ou formantique). Les sons ont été générés avec le programme Chant/Formes. Les processus mélodiques effectuent des emplois hybrides des différents types de synthèse, afin de produire, au choix, ambiguïté ou identité affirmées.


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